Svenska Spel gör storsatsning på datadriven marknadsföring. Är det ansvarsfullt?
Svenska spelbolag står inför allt hårdare konkurrens från utländska spelbolag. Det senaste året har svenska aktörer som Svenska Spel, ATG och Postkodlotteriet fått se hur konkurrenter som tyska Bet365 och Maltabaserade Unibet växa allt snabbare, även inom sportspel.
Det är framför allt i de digitala plattformarna tillväxten sker, visar en rapport från konsultbolaget Mediavison. Vilket också gör att det blir en allt viktigare plattform även för Svenska Spel som nu hårdsatsar på digital marknadsföring och köper in en plattform för datadriven marknadsföring.
Men frågan är hur väl satsningen rimmar med deras andra uppdrag: att förhindra spelmissbruk.
Annonsers primära syfte är ju att uppmuntra till köp av en produkt eller tjänst. Och ju mer relevanta de annonserna blir desto större är chansen att kunderna köper budskapet. Vilket skulle kunna få människor som inte alls bör spela mer, att fastna i ett missbruk.
– Jag ser det som tvärt om, att vi får ännu bättre möjligheter att veta med vilka vi ska kommunicera, men än mer med vilka vi inte ska kommunicera med. Ur det perspektivet blir det än mer ansvarsfull marknadsföring, säger Mikael Ernemark, ansvarig för digitala medier på Svenska Spel.
Det var alldeles i dagarna som upphandlingen blev klar om vilken leverantör vars tjänster spelbolaget skulle anlita. Valet föll på Delta Projects och deras plattform för datahantering. Syftet är att genom att automatisera insamlingen av data i slutänden får fram än mer relevant annonser för specifika kundgrupper. Det handlar alltså inte om någon annonsering riktade till enskilda personer, utan mer noggrant uppdelade segment av användare.
Rent praktiskt kan det innebära att en grupp spelar som enligt insamlad data uppskattar vissa typer av spel, troligen även uppskattar ett annat. Men det kan också innebära att bolaget i informationen kan se riskbeteende. Redan gjorda analyser visar till exempel att visa spel innebär högre risker än andra.
Kommentera gärna:
Nyhetsarkiv
Länkar
- Översyn av allmänna råd för bingospel
- Bingohallsägare döms för grovt brott mot lotterilagen
- Illegala spelautomater i beslag
- Böter för olagliga spelautomater Värmland
- Svenska Spel vill ha en omreglering av spelmarknaden
- Nätkasinot skulle dra in 300 miljoner - per år
- Lars Björkdahl tar strid för spelautomaterna i bingohallen
- Lotteriinspektionen polisanmäler spelautomater i bingohall
- Bingodöden slår mot Norrby
- Det spelas olaglig bingo i Sörmland,
- Idrottens Bingo går online med idrottensbingo.se
- Polisanmält bingospel okänt för länsstyrelsen
- Bingohallen i Mora polisanmäls
- Nu ska de illegala spelautomaterna stoppas i Borås
- Han blir pr-chef på Svenska Spel
- Färre spelar på Svenska Spel
- Fortsatt minskning av den reglerade svenska spelmarknaden
- Stopp för utländska spelbolag i iphone
- Kräver att Lotteriinspektionen backar om spelappar
- Efter EU-kritiken mot Sveriges spelmonopol - nytt licenssystem för spel kan införas
- Mycket står på spel
- Inget kasino till Umeå
- Norsk spelmarknad allt närmare en licensmodell
- Reglerat spel står still under första halvåret
- En spelautomat kräver alltid tillstånd
- Licenssystem ska ge Sverige kontroll över spelmarknaden
- Omreglering av spelmarknaden
- Etiska rådet dömer ut spelmonopolet
Senaste kommentarer
-
Marie Tjärnström » Idrottens Bingo går online i samarbete med Proactive Gaming: ”Har väldigt svårt för att hitta rätt o komma in på Idrottens bingo för att kunna”